HAARLEM - Maart vorig jaar opende de fysieke winkel van Van Streek zijn deuren in boerderij Zorgvrij in Spaarnwoude en startte tevens de online shop. Ook de COVID-19 pandemie bestaat één jaar. Hoe is het om een bedrijf te starten in een jaar waarin de hele wereld op z’n kop lijkt te staan? Hoe sla je je hier als ondernemer doorheen en zorg je ervoor dat in zo’n tijdperk je nog steeds een toegevoegde waarde bent voor je klanten?

Oprichter Peter Slingerland vertelt: “We hebben met zijn allen een bizar jaar achter de rug waar de informatieboerderij en het restaurant ‘Onder de Platanen’ dicht, open, dicht en weer beperkt open gingen. Al die tijd mochten en bleven wij klanten ontvangen. Klanten die gelukkig enthousiast en in toenemende mate onze winkel steunden. Maar toen wij vorig jaar op 1 maart bij de opening naar de toespraak van wethouder Diepstraaten luisterden, gingen we zes dagen later een periode in waarvan we niet hadden kunnen denken dat deze een jaar later nog niet voorbij zou zijn.”

Vertrouwen van klanten en leveranciers
Dankzij behulpzame familie en vrienden en het vertrouwen van nieuwe en vaste klanten wist Van Streek te overleven. De winkel staat inmiddels zelfs bekend als een plek waar je midden in het mooie groen van Spaarnwoude of direct via de website (h)eerlijke, lokale en duurzame producten kunt kopen. Ook de leveranciers bleven onverminderd verbonden aan het nieuwe concept. In het afgelopen jaar is - ondanks de pandemie - toch een mooi vast assortiment ontstaan waarvan inwoners van IJmond en Zuid-Kennemerland volop kunnen genieten.

Blik op de toekomst
Van Streek breidt het assortiment uit met nog meer mooie, lokale vooral gezonde en duurzame producten. De winkel wordt steeds meer een centraal punt in Spaarnwoude met mooie plannen voor de toekomst. Een centrum waar te zien is wat er lokaal wordt geproduceerd en waar kennis over voedsel wordt gedeeld. Met leerzame informatie over de boerderij en het land, over voeding binnen een gezonde leefstijl. Heel waardevol in een tijd waarin steeds meer mensen bewuster eten en ook hun weerstand willen verbeteren.

Slingerland realiseert dit ambitieuze toekomstbeeld niet alleen. “Ons motto ‘Duurzaam gemak – puur natuur’ is iets waar we graag samen met de boerderij, medewerkers, leveranciers en vooral met onze klanten verder aan werken.”