HOOFDDORP - Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de Ringlijn (een directe verbinding tussen Isolatorweg en Amsterdam Centraal) biedt grote voordelen voor onze regio: meer treinen, meer woningen en meer werkgelegenheid. Daarom is de gemeente Haarlemmermeer - samen met zes andere partijen - van plan om een belangrijke bijdrage te leveren om dit project te kunnen realiseren.


Nationale alliantie
De gemeente Haarlemmermeer zit samen met zes andere partijen in een nationale alliantie. Deze bestaat uit: Vervoerregio, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, Provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol. De afgelopen week is een akkoord bereikt over een bijdrage van 1.025 miljard euro om de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp door te trekken en de Ringlijn te sluiten.

Financieel gebaar
Met deze financiële bijdrage wil de alliantie laten zien dat ze de realisatie/uitbreiding van deze twee metrolijnen omarmen en dat ze bereid zijn hier flink aan bij te dragen. Daarnaast hoopt de gemeente Haarlemmermeer - met de zes andere partijen - dat deze bijdrage de kans vergroot dat dit project ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Wethouder Marja Ruigrok is zeer blij met de plannen: “Wat een sterk staaltje samenwerken is dit. Ik ben erg onder de indruk van de kracht die we met elkaar laten zien, zekere gezien de tijd waarin we nu zitten. Dat we juist nu toch samen zo’n financieel gebaar maken geeft vertrouwen, vertrouwen in elkaar en vertrouwen in de toekomst! Vanzelfsprekend is onze bijdrage onder voorbehoud van goedkeuring van de raad ”.

Voordelen
Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn heeft grote voordelen voor onze regio op het gebied van bereikbaarheid, woningbouw en werkgelegenheid. “Investeringen als deze geven een enorme impuls aan ons vestigingsklimaat. Zo worden we nog aantrekkelijker ook voor huidige inwoners en bedrijven. Tot 2040 staan in Haarlemmermeer 20.000 woningen gepland. Ons credo is eerst bewegen dan bouwen en dat kan met dit extra openbaar vervoer.