RIJSENHOUT - De gemeente Haarlemmermeer kan nog geen conclusie trekken uit de proef met de afsluiting van de Aalsmeerderdijk in Rijsenhout. Voordat de proef goed kan worden beoordeeld, moet er nog een extra telling plaatsvinden van het autoverkeer. Deze telling is nodig om alle mogelijke effecten van onder andere de coronacrisis op het rijgedrag te kunnen uitsluiten. De proefafsluiting voor doorgaand autoverkeer van de Aalsmeerderdijk bij Verremeer vond plaats van 1 tot en met 28 november tussen 7:00-19:00 uur.


Verkeersveiligheid en recreatie

De proef was bedoeld om te kijken of de gewenste afsluiting voor doorgaand autoverkeer van de ringdijk bij Verremeer mogelijk is. Door een afsluiting moet het autoverkeer zoveel afnemen dat aanleg van een fietsstraat op de ringdijk in Rijsenhout mogelijk wordt. Minder verkeer op de hele ringdijk is gewenst om de verkeersveiligheid te verbeteren en zo meer ruimte te maken voor recreatie.

Voorlopige opbrengst

Uit de metingen van het verkeer vóór, tijdens en vlak na de proef zijn voorlopig een paar opvallende cijfers te halen. Op de ringdijk reed toen meer lokaal verkeer dat Rijsenhout als bestemming heeft, en minder doorgaand verkeer dan werd aangenomen voorafgaand aan de proef. Aan de andere kant is het verkeer in andere straten door de afsluiting meer dan verwacht gegroeid. Ook blijkt dat het aantal auto’s dat rijdt op de dijk in het centrum van Rijsenhout veel lager ligt dan vooraf verwacht.

Het is nog niet duidelijk waar dit aan ligt. Het kan een tijdelijke afname van het verkeer zijn, ook op de A4 en de N196, tijdens de coronacrisis. Die crisis leidde juist in november weer tot strengere maatregelen. Ook de afwaardering van de N196 in Aalsmeer kan een rol spelen. Om de proef goed te kunnen evalueren laat de gemeente Haarlemmermeer daarom een extra meting doen op moment dat het effect van de coronacrisis de op het rijgedrag uitgesloten kan worden. Als het kan in verband met corona, wil de gemeente de extra meting voor de zomer laten uitvoeren.