HOOFDDORP - Hij is nu een paar weken minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en heeft veel werkbezoeken. Wat heeft Nederland nodig, als het om woningbouw gaat? Logisch dus dat Hugo de Jonge naar Hoofddorp kwam, om te kijken hoe Haarlemmermeer zijn ambitieuze plannen met het stationsgebied Hoofddorp ontvouwt.


De woorden ‘woningnood’ en ‘enorme bouwopgave’ vielen een aantal keer. "Hier kunnen 15.500 woningen bijgebouwd worden", zegt wethouder Jurgen Nobel. "Maar er kunnen ook nog eens 11.000 arbeidsplaatsen gecreëerd worden. Dit is zo’n project dat je in de etalage zet."

"Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp is wel noodzakelijk. Anders kunnen er veel minder woningen gebouwd worden", vult Marja Ruigrok, wethouder verkeer en vervoer, aan. Daarnaast wil de gemeente veel betaalbare woningen bouwen. Ook moeten er investeringen komen voor het station en de weginfrastructuur.

Partijen

Voor het stationsgebied van Hoofddorp trekken een groot aantal partijen op om de ambitie waar te maken: de gemeente Haarlemmermeer, de Metropoolregio Amsterdam (MRA), de provincie Noord-Holland, het Rijk, de Vervoerregio Amsterdam en marktpartijen. Ook zijn partners als de NS en ProRail nauw betrokken. Het stationsgebied is één van de projecten uit het MRA-programma “Bereikbare Steden” en het is ook één van de veertien Novi gebieden. Dit zijn gebieden waar veel woningen kunnen worden gebouwd en waarvan het Rijk heeft aangeven daar sterke regie op te willen voeren. Kortom veel betrokkenen en veel wil om er samen een heel mooi stedelijk gebied van te maken.

Vanuit de provincie was ook gedeputeerde Cees Loggen aanwezig, die in een eerdere bijeenkomst al zei dat het stationsgebied een prachtig voorbeeld is van hoe de woningbouwopgave aangepakt kan worden.

Hoger

Er komt in Hoofddorp meer en hogere bebouwing rond het station dan in andere delen van Hoofddorp, maar ook weer niet zo hoog als in Hyde Park. "Die hogere bebouwing doen we overigens alleen in Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Dan kunnen we op andere plekken de dorpse kernen en het landelijke karakter behouden", zegt Mariëtte Sedee, wethouder Ruimtelijke Ordening.

Het veld in

Na de presentatie over het stationsgebied ging het gezelschap ‘het veld in’, omdat de minister ook inspiratie wil opsnuiven op een bouwplaats. Dat is in Hoofddorp niet ingewikkeld, want de bouw van Hyde Park is in volle gang. Ook namen ze een kijkje bij de uitgebreide maquette van het gebied in Hyde Park house. De minister had daar een gesprek met Snippe/BPD die nu al bezig met het realiseren van het eerste stuk: Hyde Park. Kortom, het tempo zit er goed in.

De wethouders waren duidelijk: Hoofddorp kan toegroeien naar een levendige, (sociaal) duurzame en goed bereikbare stad. De stad, zoals je Hoofddorp dan wel mag noemen, heeft dan meer dan 100.000 inwoners. Ook voor de rest van Haarlemmermeer zijn er kansen. Zo liggen er aan de westkant van de gemeente, met name bij Lisserbroek, grote kansen voor duizenden woningen. Maar ook Nieuw-Vennep zal de komende jaren veel woningen erbij krijgen.

Slim

De plannen voor het stationsgebied van Hoofddorp staan niet op zichzelf. Haarlemmermeer trekt in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) op met acht andere steden. Toen de minister weer in de dienstauto zat, kreeg hij een aantal plannen mee. De Jonge twitterde daarna: 'Onze ruimte is schaars, zeker in de Randstad. Dat vraagt om slimme oplossingen, zoals in Hoofddorp.' Jurgen Nobel vult aan: "Dit is echt een gebied met veel kansen. Dat geldt niet alleen voor Hoofddorp, maar ook voor Lisserbroek en Nieuw-Vennep. Dat hebben we wel overgebracht aan de minister."