VIJFHUIZEN - In opdracht van de provincie Noord-Holland komen in het wegdek van het fietspad langs de Schipholweg bij Vijfhuizen zonnepanelen. Het zonnefietspad langs de N232 wordt zo’n 400 meter lang en moet minimaal 80.000 KwH per jaar opleveren. Daarmee voorziet de provincie ongeveer twintig huishoudens van energie. De werkzaamheden zijn naar verwachting medio 2023 afgerond.

Om de ontwikkeling van energiewinning op wegen te versnellen slaan de provincies Noord-Holland, Noord-Brabant en Zuid-Holland de handen ineen. Er worden twee fietspaden bedekt met zonnepanelen te weten het fietspad langs de N232 ter hoogte van Vijfhuizen en het fietspad langs de N285 bij Wagenberg (Noord-Brabant). De provincies willen hiermee meer leren over deze techniek voor duurzame opwekking van zonne-energie. De CO2-uitstoot in Nederland moet omlaag. Zonnefietspaden kunnen daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Een voordeel van zonnepanelen integreren in het wegdek is dat het geen extra ruimte kost. Het fietspad krijgt namelijk een dubbele functie; mobiliteit en het genereren van zonne-energie.

Het zonne-fietspad heeft een kunststof, lichtdoorlatende toplaag die vuilafstotend en stroef is. Onder de toplaag zitten de silicium zonnecellen tussen glasplaten die ze beschermen tegen mechanische belasting, strooizout en weersinvloeden.

Leren als doelstelling
Innovatie betekent vaak bedenken, maken, testen, aapassen, weer testen, opnieuw aanpassen en soms weer helemaal opnieuw beginnen. De provincies investeren hierin omdat ze denken met zonnefietspaden een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan het verminderen van de uitstoot van CO2 en de ontwikkeling van nieuwe duurzame manieren van energiewinning. Zonnewegen zijn niet de enige oplossing, maar een van de schakels in de ketting van oplossingen die nodig zijn op weg naar een energie neutrale samenleving. Daarom investeren de provincies niet alleen in bewezen technologie, maar ook in nieuwe innovaties. De zonnefietspaden worden gedurende vijf jaar gemonitord en de resultaten worden gedeeld. Marja Ruigrok wethouder Verkeer en Vervoer: “Met deze pilot geeft de provincie letterlijk de ruimte aan de markt om nieuwe producten te ontwikkelen en te testen in de praktijk. We hebben dit soort innovaties nodig om in 2040 energieneutraal te worden en om duurzame mobiliteit te stimuleren. “