NIEUW VENNEP - De gemeente Haarlemmermeer actualiseert haar beleid voor commerciële voorzieningen (winkels en horeca). Zij is daarvoor in gesprek met ondernemers. Hoe slagen zij erin succesvol te blijven? En wat verwachten zij van de gemeente? InforMeer legt deze vragen voor aan Dunja Koolhaas. Zij is samen met haar moeder sinds 2011 eigenaar van cadeauwinkel ‘Dunja’ in de Venneperstraat in Nieuw-Vennep. Eind mei opende een tweede vestiging in Getsewoud. Op 1 juli is er een inloopdag in het raadhuis waarbij ondernemers hun ideeën over het gemeentelijke beleid kwijt kunnen.


Allerlei heerlijks is bij Dunja te vinden zoals handgemaakte bonbons, koffiebonen, losse thee, olie en exclusieve wijnen. In de zomermaanden hebben ze ambachtelijk Italiaans schepijs en is er een gezellig terras. Dunja Koolhaas: “Wij geloven in onze formule. Wij hebben producten van kwaliteit en doen ons werk met plezier. We hebben veel vaste klanten uit het dorp en het is vaak gezellig in de winkel. Veel mensen vinden het leuk om even een praatje te maken. Ook denken we graag mee over de mogelijkheden voor geschenkpakketten. Er kan veel. Als mensen er bijvoorbeeld iets persoonlijks bij willen doen wat ze ergens anders hebben gekocht, is dat geen probleem.”


Hartenkreet

Maar het is zeker niet alleen rozengeur en maneschijn voor deze ondernemer. Dat komt vooral door het braakliggende terrein aan de overkant van de straat. Al jaren zijn er plannen voor nieuwe woningen en winkels op deze plek, maar vooralsnog ligt er slechts een troosteloos grasveld. “Veel ondernemers redden het daardoor niet. Wij zijn er nog, samen met parfumerie Grandeur en bloemenzaak Bloeirijk, maar ook voor ons is het knokken om het hoofd boven water te houden. We hadden eerst een gezellig koffiehoekje maar die was niet langer rendabel.” Haar hartenkreet naar de gemeente is dus om alsjeblieft vaart te maken met de nieuwbouw in de straat. Het is niet voor het eerst dat ze daarover aan de bel trekt. “Niet alleen voor mezelf hoor, maar voor het hele dorp.” Dit is met name de rol die ze voor de gemeente ziet in Nieuw-Vennep. Overigens hebben ook de eigenaren van de gronden en panden hierin een verantwoordelijkheid.


Veel reuring

Locatie, locatie, locatie: ook dát is een sleutel voor succes. Dolblij is Dunja dan ook met de plek die ze onlangs gevonden heeft voor haar tweede vestiging, in Getsewoud. “Recht tegenover Albert Heijn, dat betekent dus veel reuring. Het is maar een kleine winkel, maar voor ons ideaal.” Ze was niet eens op zoek naar een locatie voor een tweede zaak, maar kwam die toevallig tegen. “Er waren meerdere partijen geïnteresseerd, maar het is aan ons gegund. Het heeft zo moeten zijn, denk ik”, zegt Dunja lachend.


Hard werken

De vestiging aan de Venneperstraat is dagelijks geopend behalve zondag en maandag, de vestiging in Getsewoud elke dag van de week tot 21.00 uur. Om de twee zaken draaiende te houden heeft ze dertien (parttime) medewerkers. “Alleen al het rooster maken is telkens een fikse klus.” De afgelopen weken waren hectisch. De winkel in Getsewoud had kinderziektes zoals kapotte machines en wateroverlast en Dunja was óók nog eens volop bezig met de voorbereiding voor haar bruiloft. Nu alle hectiek achter de rug is, kijkt ze vol vertrouwen vooruit. “Met de combinatie van deze twee vestigingen zie ik een zonnige toekomst tegemoet.”


1 juli: inloop over beleid commerciële voorzieningen

Horeca en detailhandel maken Haarlemmermeer aantrekkelijk om te wonen, te winkelen en te recreëren. De gemeente gaat dit jaar haar beleid voor commerciële voorzieningen actualiseren. Hiervoor is de gemeente in gesprek met ondernemers, ondernemersverenigingen, vastgoedeigenaren en dorps- en wijkraden middels onder andere een online peiling, interviews en werksessies. Op maandag 1 juli kunnen betrokkenen tijdens de inloopdag in het raadhuis van 12.00 tot 21.00 uur weer meedenken over de concept-visie en beleidsregels. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via: commerciele.voorzieningen@haarlemmermeer.nl

In deze korte serie laat InforMeer ondernemers in verschillende kernen aan het woord over hun aanpak om succesvol te ondernemen en de kansen en bedreigingen die zij zien. Dit is het vierde deel. Eerder verschenen interviews met Lisa Snijders van boekhandel Stevens in Hoofddorp, Johan Dekker van Coop in Rijsenhout en Matthijs Dorreboom van EyeCare Brilservice in Badhoevedorp. In dit artikel vertelt wethouder Marja Ruigrok wat het doel is van het nieuwe beleid.