Steeds meer bedrijven stappen over op elektrische of hybride bedrijfswagens. Dit vanwege het imago van het bedrijf en de besparing op brandstofkosten. Dat laatste geldt vooral als je bij je bedrijf de mogelijkheid hebt om de auto’s op te laden. Gebeurt dat met ‘gewone’ stroom dan tikt de elektriciteitsmeter natuurlijk door. Maar er is ook een andere oplossing, namelijk laadpunten met zonnepanelen. Die wekken hun eigen stroom op zodat je je elektrische auto’s tegen zeer lage kosten kunt opladen.

Slim laden van je elektrische wagenpark

De accu’s van je elektrische auto’s laden met zonne-energie is natuurlijk hartstikke duurzaam, maar dan moet de zon wel schijnen. Dat doet ze in Nederland lang niet altijd. Dan is het handig om gebruik te kunnen maken van een EMS, een

energie management systeem

. Dit systeem past het laden van de accu’s aan op basis van de beschikbare energie. Op die manier wordt zo min mogelijk gebruik gemaakt van elektriciteit van het stroomnet, zodat je optimaal gebruik maakt van de ‘gratis’ energie die de zon verschaft. Het systeem checkt hoeveel energie een accu nog nodig heeft en laadt de accu’s van de aangesloten auto’s op die manier zo efficiënt mogelijk bij.

Laadpaal voor bezoekers

De systemen van AmperaPark kun je natuurlijk ook inzetten om bezoekers de gelegenheid te bieden om hun accu op te laden. Dat gebeurt dan ook via slim laden bij een laadpunt met zonnepanelen. Je kunt als eigenaar zelf beslissen of de bezoeker betaalt voor het opladen of dat je deze service gratis aanbiedt. Als je voor de laatste optie kiest moet je er natuurlijk wel op letten dat alleen bezoekers van jouw bedrijf toegang hebben tot de laadpaal en dat deze niet kan worden gebruikt door buurtbewoners dan wel bezoekers of personeel van andere bedrijven.

Elektrische auto’s hebben de toekomst

Vooral voor zakelijk rijden ligt de toekomst bij elektrische auto’s. Maar ook steeds meer particulieren kiezen ervoor. De Nederlandse overheid heeft nog steeds het streven om de verkoop van auto’s op fossiele brandstof vanaf 2030 te laten stoppen, zodat het aantal auto’s dat deze brandstoffen gebruikt in de decennia daarna langzaamaan steeds minder wordt. Of dat gaat lukken valt nog te bezien. Bedrijven moeten forse investeringen doen voor een elektrisch wagenpark. Vooral vrachtwagens zijn zeer kostbaar om aan te schaffen. Ook de actieradius is soms nog een probleem, zeker als er naar het buitenland wordt gereden waar in sommige regio’s veel minder laadpunten beschikbaar zijn. Hoe snel de transitie naar volledig elektrisch rijden zal gaan, valt anno 2025 nog niet goed te voorspellen. Dit zal mede te maken hebben met het prijsniveau van elektrische en hybride auto’s China probeert voet aan de grond te krijgen op de westerse markt, maar daar proberen producenten in Europa en Amerika een stokje voor te steken omdat deze auto’s weliswaar flink goedkoper zijn, maar vaak niet aan de veiligheidseisen voldoen die bijvoorbeeld ook in Nederland gelden.